Up-to-date zijn en blijven.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)Alleen een actuele website heeft een toegevoegde waarde! U kunt aanpassingen op de site zelf doen met een CMS pakket. Of u laat het bijhouden van teksten en inhoud door een ander doen. Echter is het uw specifieke kennis, die van grote waarde is. Websites die regelmatig worden bijgewerkt met relevante kennis over het vakgebied waar de site voor is, worden door Google als autoriteit gezien. Alleen al door een autoriteit te zijn, zal de site stijgen in zoekresultaten.

Er zijn aandachtspunten, die helpen om de site of pagina beter vindbaar te maken in de zoekresultaten. Die kennis is onmisbaar voor de inhoud van de website. Er is veel wat u zelf kunt doen om een goede website voor Google en zoekmachines te realiseren. Zelf heb ik destijds meerdere cursussen gevolgd. O.a bij SEO Guru; Alain Sadon. Onderaan dit artikel staat een link naar de handleiding SEO Tips van SEO Guru.

Goede SEO is goud, slechte SEO is onnodig


De algoritmes van grote zoekmachines zoals die van Google zijn nu heel slim. De algemene SEO fouten in deze lijst kun je dus maar beter voorkomen:
  • De titel is nietszeggend.
  • Teveel hetzelfde keyword gebruiken, gebruik synoniemen.
  • Teksten schrijven zonder alinea’s en koppen. Een tekst moet scannend te lezen zijn. Dus ook geen lange verhalen zonder tot de kern van je artikel te komen.
  • Vergeet niet de meta-description van elke pagina in te vullen.
  • Gebruik niet klik hier, maar een duidelijk label voor een link, zoals bijvoorbeeld seo fouten bekijken.
  • Vergeet niet om interne en externe links te plaatsen, die relevant zijn aan je artikel of tekst.
  • Gebroken links die naar 404’s leiden, of naar sites die offline zijn gegaan moeten verwijderd worden.
  • De alttitle, label voor de afbeelding is niet gevuld. Een gemiste kans. Zoek maar eens op afbeeldingen in een zoekmachine.
  • Niet alleen teksten toevoegen. Gebruik ook afbeeldingen om een artikel visueel te ondersteunen.
  • Gebruik Google’s Search Console, deze tool crawlt je pagina’s. Als de spider van Google problemen heeft om je website te bezoeken, dan heb je dat op tijd door.


Tips van de SEO Guru

Google is de baas

Zoekmachine Google op een laptopMet de hulp van Google Search kan de website geanalyseerd worden op bijvoorbeeld kliks per pagina, de gebruikte zoekwoorden, links, fouten en urls. Voor Google adverteren wordt gebruik gemaakt van Google AdWords, daarin kun je een bedrag per dag op een pagina of productpagina zetten, die je wilt promoten. Google zal de advertentie dan onder bepaalde voorwaarden (waar en hoe) gaan tonen op een prominentere plek. Google Analytics is een zeer uitgebreide analystische tool en kan gekoppeld worden aan Google Adwords, deze wordt veel gebruikt voor de online marketing.

Als Google Analytics overkill is voor jouw project, dan kun je met SEO technieken je site optimaliseren voor de zoekmachines(met name Google). Dit noemen we een organisch zoekresultaat. We willen allemaal op pagina 1, maar Google reserveert op die eerste pagina steeds meer ruimte voor betaalde advertenties. Dus uiteindelijk is Google is de baas.

Bij een goede zoekwoorden strategie kan de website ook goed scoren in Google. Maar er zijn echt nog meer zoekmachines. Kijk bijvoorbeeld eens in Bing of DuckDuckGo, hoe je website daar scoort. En... verse content, dan wordt de pagina weer gezien, voor SEO werkt dat echt.

Onderhoudstaken laten uitvoeren

Heb je een bedrijf ingeschakeld voor de website, al dan niet met een CMS-systeem? Zorg dat de taken die uitbesteed zijn duidelijk zijn. Een onderhoudspakket moet minstens bestaan uit de onderdelen:
  • Ondersteuning.
  • Periodiek technische update en back-up van de site.
  • Periodiek aanscherpen van de SEO voor zoekmachines.
  • Periodiek of automatisch vernieuwen van de sitemap
  • Aanpassen van formulieren
  • Actualiseren pdf’s en documenten
  • * Aanpassen van bestaande teksten en afbeeldingen

* Dit kan ook een eigen medewerker doen met een CMS systeem. Een web bureau heeft niet alle kennis over uw bedrijf om dit optimaal te kunnen doen.

Content Management Systeem (CMS)

Zonder enige speciale computer- of internetkennis een website onderhouden kan met behulp van een Content Management Systeem (CMS). Een hele bekende is het WordPress systeem. Maar zoals met alle programma’s, men zal ermee moeten leren omgaan. De een gaat dat makkelijker af als een ander.

Relevantie en inhoud van webteksten

Door regelmatig nieuwe teksten te plaatsen op de website, na te denken over de zoekwoorden en bezig te zijn met linkruil (linkbuilding), werkt u actief mee aan een goede indexering door Google. Anno 2020 geldt dat er inhoudelijk goede links van, en naar de website moeten linken. Bedenk dat de inhoud relevant dient te zijn aan het aanbod op de website.
Meer informatie over SEO

Denk commercieel

Effectief klanttevredenheidsonderzoek
Zonder tevreden klanten geen loyale klanten. Bedrijven met een budget doen er goed aan om marktonderzoek te doen naar hun doelgroep. Een goed artikel van Effectory
SEO Geek
Hoofdsite, subsite, subfolder en/of microsite. Wat past in de strategie van jouw bedrijf?
Webmaster Links
Developer Links
Inspirerende websites
Bijzondere websites
SEO informatie links
Mijn foto’s